Buat Sahabat...

Ilmu yang ada dikongsi bersama..Cerita diri akan turut dikongsi...Pengalaman diri akan dihargai..Bersama kita membentuk ukhwah sejati..

Pages

Wednesday, February 23, 2011

Berkursus @ Membesarkan badan??

Huh.....
kali ni aku mengikuti kursus selama 7 hari berturut..bermula isnin lalu (21 Feb 2011) hingga lah ahad nie (27 Februari 2011)....pergghhhh.......x da cuti minggu lah aku kali ini...isnin dah kena masuk keje balik...syabas3x..

kali ni kursus yang diikuti diadakan di Kuala Selangor...memng masyuk...!!

nak tau kenapa aku kate masyuk...
sebabnye, spnjang tempoh kursus berlangsung, tak pernah sessaat pon aku berasa lapar...kenyang sokmo..samapi senak perut aku dibuatnya...huhuhu

so, x mustahillah kalu berat badan aku akan bertambah dengan hebatnya dlm tempoh seminggu nie...hahahaha


dengan berat badan skarang yang agak comel, hurrmmmmmm kalu tambah lagi 5 kilo, agak2nya cam ner lah rupa ku kan...mesti lagi comel...hehe (masa untuk masuk bakul angkat sndiri lah nie..)

so, kat sini, aku nak citer lah sikit suasana orang gomen berkursus...orang keje swasta pon lebih kurang sama jugaklah..

kalu nak tahu, 1 hari berkursus = 5 kali makan...

sarapan pagi, minum pagi, makan tengah hari. minum petang dan makan malam...bayangkan...kalulah kita dah makan berat waktu sarapan, kita akan minum pagi lagi dlm tempoh 2 jam kemudian....sempat ke nak rasa lapar??? sendiri faham lah ye..

dapat plak kalu berkursus di hotel...fuuhhh lagi hebatlah makanan nye.....dengan hidangan buffet, confirm 2, 3 kali bangun ambil makanan....bak kate orang, sume kena cuba...x gtu???

                                    Macam-macam adaaaaa....

memang ini lah situsi nyer bile kite berkursus....memng mewah dengan makan....
nak buat cam ner kan...dah MALAYSIA ni negara yang kaya dengan makanan...kalau pergi mana2, memng x akan risolah kalu masuk bab nak cari makanan....sentiasa terhidang di depan mata...samapai kita sendiri yang tak tahu nak makan mana dh...ALHAMDULILLAH...

Oleh sebab itu, kite harus sentiasa ada rase bersyukur kerana rezki yang DIA berikan kepada kita x pernah putus....cuba bayangkan penduduk di negara2 miskin....yang kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.....betapa susahnya mereka nak mencari sesuap nasi, sedangkan kita kat sini sampai termuntah2 makan nasi.....insafkan lah diri duhai sahabat !!!

Jangan sampai nikmat yang kita ada ini ditarik semula olehNya....Elakkan lah dari membazirkan makanan...kerana orang yang suka membazir itu adalah saudara SYAITAN...

so, moral of the story....
makan berpada-pada........
sentiasa bersyukur setiap masa...
mudah-mudahan hidup kita akan sentiasa diberkati olehNya..
Amiinn....

MAKAN UNTUK HIDUP,
BUKAN HIDUP UNTUK MAKAN.....

No comments:

Post a Comment